Teraz máme dopravu zdarma pre všetkých dopravcov od 29 EUR
Logo
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 29 € a máte dopravu ZADARMO

Masticha original certifikát

 

  1. Úvod
  2. Tipy a rady
  3. 7-dňový diétny plán pri refluxe: pre dlhodobú úľavu

7-dňový diétny plán pri refluxe: pre dlhodobú úľavu

Obsah článku:

  1. Čo je reflux?
    • Obezita
    • Fajčenie
    • Tehotenstvo
    • Hiatálna prietrž
    • Niektoré lieky
    • Niektoré potraviny a nápoje
  2. Aké sú príznaky refluxu?
  3. Ako môžem liečiť reflux?
    • Voľnopredajné lieky
    • Lieky na predpis
    • Chirurgický zákrok
  4. Aké sú vlastnosti potravín bezpečných pri refluxe?
    • Nízky obsah kyseliny
    • Vysoký obsah vlákniny
    • Ľahko stráviteľné
    • Nízky obsah cukru
    • Bohaté na prebiotiká a probiotiká
    • Bohaté na omega-3
    • Nízky obsah sodíka
    • Nízky obsah nezdravých tukov
  5. Menu pre 7-dňový plán refluxnej diéty
    • Deň 1
    • Deň 2
    • Deň 3
    • Deň 4
    • Deň 5
    • Deň 6
    • Deň 7
  6. Zmeny životného štýlu na zvládnutie refluxnej choroby
    • Udržujte si zdravú hmotnosť
    • Pravidelné cvičenie
    • Vyhýbajte sa spúšťacím potravinám
    • Obmedzte konzumáciu alkoholu
    • Prestaňte fajčiť
    • Jedzte malé a časté jedlá
    • Jedzte pomaly a dôkladne žujte
    • Jedzte v sede 
    • Noste voľné oblečenie
    • Užívajte lieky podľa pokynov
    • Zostaňte hydratovaní
    • Zníženie stresu
    • Vyhnite sa jedlu v noci
  7. Zhrnutie

Ak ste niekedy zažili pálenie záhy, bolesť a nevoľnosť spôsobené refluxom, viete, aké nepríjemné a niekedy až vyčerpávajúce môže byť toto ochorenie. Čo keby existoval diétny plán, ktorý by vám pomohol dlhodobo zmierniť príznaky refluxu? Je tu!

Nasledujúci sedemdňový diétny plán pri refluxe bol špeciálne navrhnutý tak, aby pomohol zvládnuť reflux a pálenie záhy. Obsahuje množstvo výživných potravín s nízkym obsahom kyselín, ako aj potraviny, ktorým sa treba vyhnúť. Dodržiavaním tohto plánu môžete pomôcť udržať reflux pod kontrolou a minimalizovať jeho príznaky.

Najprv však musíme pochopiť, ako reflux funguje.

Čo je reflux?

Gastroezofageálna refluxná choroba alebo reflux je ochorenie, ku ktorému dochádza pri návrate žalúdočnej kyseliny a iného obsahu žalúdka do pažeráka. To môže spôsobiť pálenie záhy, bolesť na hrudníku a grganie. Reflux je spôsobený slabým alebo nefunkčným pažerákovým zvieračom, čo je ventil, ktorý oddeľuje žalúdok a pažerák. Ak tento ventil nefunguje správne, žalúdočná kyselina a iný obsah sa môžu vrátiť do pažeráka, čo spôsobuje príznaky refluxu.

K oslabeniu alebo dysfunkcii pažerákového zvierača môže prispieť niekoľko faktorov, ako napríklad:

Obezita

Pri nadváhe môžu kilá navyše vyvíjať tlak na žalúdok a pažerák, čo môže spôsobiť uvoľnenie pažerákového zvierača, ktorý umožňuje spätný tok žalúdočného obsahu.

Fajčenie

Fajčenie môže poškodiť tkanivá pažeráka a zvýšiť riziko refluxných príznakov. Platí to najmä vtedy, ak fajčíte pred jedlom alebo po ňom.

Tehotenstvo

Počas tehotenstva vyvíja rastúci plod tlak na žalúdok, čo môže spôsobiť uvoľnenie pažerákového zvierača.

Hiatálna prietrž

K hiátovej hernii dochádza vtedy, keď časť žalúdka vyčnieva cez bránicu do hrudnej dutiny. To môže vytvárať tlak na pažerákový zvierač a prispievať k príznakom refluxnej choroby.

Niektoré lieky

Niektoré lieky môžu uvoľniť pažerákový zvierač, čo môže viesť k príznakom refluxu. Patria medzi ne:

  • Anticholinergiká
  • Beta blokátory
  • Blokátory kalciových kanálov
  • Nitráty
  • Progestín

Niektoré potraviny a nápoje

Mnohé potraviny a nápoje môžu uvoľniť pažerákový zvierač alebo zvýšiť produkciu žalúdočnej kyseliny, čo môže viesť k príznakom refluxu. Príklady zahŕňajú:

  • Alkohol
  • Kofeín
  • Čokoláda
  • Mastné a vyprážané jedlá
  • Cesnak
  • Mäta
  • Cibuľa
  • Pikantné potraviny
  • Paradajky
  • Tabak

Aké sú príznaky refluxu?

Najčastejším príznakom refluxu je pálenie záhy. Ide o pocit pálenia na hrudi, ktorý sa často objavuje po jedle. Ďalšie príznaky môžu zahŕňať:

  1. Bolesť na hrudníku
  2. Regurgitácia
  3. Nevoľnosť
  4. Zvracanie
  5. Dysfágia (ťažkosti s prehĺtaním)

Ako môžeme liečiť reflux?

Ak trpíte príznakmi, môžete urobiť veľa vecí, aby ste si uľavili. Môžete si kúpiť:

Voľnopredajné lieky

Niektoré voľnopredajné lieky môžu pomôcť zmierniť príznaky. Pred ich užívaním je však vhodné poradiť sa s lekárom. Patria medzi ne:

  1. Antacidá - obsahujú jedlú sódu a ďalšie zložky, ktoré neutralizujú žalúdočnú kyselinu.
  2. H2 blokátory - pôsobia tak, že blokujú tvorbu žalúdočnej kyseliny.
  3. Inhibítory protónovej pumpy - pôsobia tak, že blokujú enzým v žalúdku, ktorý produkuje žalúdočnú kyselinu.

Lieky na predpis

Ak voľnopredajné lieky neprinesú úľavu, lekár vám môže predpísať silnejší liek, ako je napr:

  1. Prokinetiká - pôsobia tak, že pomáhajú žalúdku rýchlejšie sa vyprázdniť.
  2. Antibiotiká - niekedy sa predpisujú, ak je reflux spôsobený bakteriálnou infekciou.

Chirurgický zákrok

V niektorých prípadoch môže byť na liečbu potrebná operácia. Zvyčajne sa odporúča len v závažných prípadoch, ktoré nereagovali na inú liečbu.

Zdravý 7-dňový diétny plán pri refluxe môže pomôcť kontrolovať príznaky refluxu a zlepšiť vaše celkové zdravie. Tento plán obsahuje množstvo potravín s nízkym obsahom kyselín, ktoré sú bezpečné pre osoby trpiace refluxom.

Aké sú vlastnosti bezpečných potravín pri refluxe?

Určité vlastnosti potravín ich robia bezpečnými pre ľudí s refluxom. Vo všeobecnosti tieto potraviny:

Nízky obsah kyseliny

Reflux je spôsobený refluxom kyseliny, čo znamená, že potraviny s vysokým obsahom kyseliny môžu vaše príznaky zhoršiť. Aby ste sa tomu vyhli, mali by ste sa zamerať na potraviny s nízkym obsahom kyselín, ako sú:

  • Ovocie: jablká, banány, melón, hrušky
  • Zelenina: brokolica, kapusta, mrkva, zelená fazuľka
  • Obilniny: ryža, ovos, quinoa
  • Mliečne výrobky: obyčajný jogurt, tvaroh
  • Bielkoviny: kuracie mäso, ryby, tofu

Majú vysoký obsah vlákniny

Vláknina pomáha udržiavať tráviaci systém v pohybe, čo môže byť užitočné, ak máte problémy so zápchou alebo hnačkou. Medzi potraviny s vysokým obsahom vlákniny patria:

  • Ovocie: maliny, hrušky, jablká
  • Zelenina: hrášok, brokolica, ružičkový kel
  • Obilniny: celozrnný chlieb, quinoa, ovsené vločky
  • Fazuľa a strukoviny: čierna fazuľa, fazuľa, šošovica

Sú ľahko stráviteľné

Pri refluxe sa musíte uistiť, že potraviny, ktoré jete, sú ľahko stráviteľné. To znamená vyhýbať sa mastným, tučným alebo vyprážaným jedlám a tiež koreneným jedlám, ktoré spôsobujú, že žalúdok produkuje viac kyseliny na ich trávenie. Namiesto toho si vyberte:

  • Ovocie a zelenina, ktoré sú skôr varené ako surové.
  • Obilniny varené alebo pripravené v pare
  • Chudé bielkoviny, napríklad kuracie mäso alebo ryby

Nízky obsah cukru

Je nepravdepodobné, že by cukor v malom množstve zhoršoval príznaky, ale mnohé sladké potraviny obsahujú iné zložky, ktoré by to mohli spôsobiť, napríklad čokoládu alebo veľké množstvo tuku. Okrem toho sladké potraviny často spôsobujú priberanie na váhe, čo môže zhoršiť príznaky refluxu.

Patria sem sladkosti, koláče, limonády a iné spracované sladkosti. Namiesto toho sa snažte získať cukor z:

  • Ovocie: bobule, melón, hrozno
  • Zelenina: mrkva, sladké zemiaky, červená repa
  • Celozrnné obilniny: ovsené vločky, hnedá ryža
  • Mliečne výrobky: obyčajný nízkotučný jogurt, nesladené mlieko

Bohaté na prebiotiká a probiotiká

Prebiotiká a probiotiká sú dva typy "dobrých" baktérií, ktoré môžu pomôcť zlepšiť zdravie čriev. Prebiotiká sú druh vlákniny, ktorá pomáha vyživovať dobré baktérie v črevách, zatiaľ čo probiotiká sú živé baktérie, ktoré pomáhajú vyrovnávať hladinu dobrých a zlých baktérií v črevách. 

Výskum ukázal, že probiotiká aj prebiotiká môžu pomôcť zmierniť príznaky refluxu. Medzi dobré zdroje prebiotík a probiotík patria:

  • Prebiotiká: organické: topinambur, púpava, koreň čakanky, cesnak, cibuľa, pór
  • Probiotiká: jogurt, kefír, kyslá kapusta, kimči, miso, kombucha čaj

Sú bohaté na omega-3

Omega-3 mastné kyseliny sú typom nenasýtených tukov, ktoré sú prospešné pre zdravie čriev. Pomáhajú zmierňovať zápal, čo môže byť užitočné, ak máte problémy s refluxom. Medzi dobré zdroje omega-3 patria:

  • Ryby: losos, tuniak, pstruh, makrela
  • Orechy a semená: ľanové semená, chia semená, vlašské orechy
  • Rastlinné oleje: olivový olej, slnečnicový olej, ľanový olej

Nízky obsah sodíka

Sodík je typ elektrolytu, ktorý pomáha vyrovnávať hladinu tekutín v tele. Príliš veľa sodíka však môže spôsobiť zadržiavanie tekutín, čo môže zhoršiť príznaky pálenia záhy, nevoľnosti a refluxu všeobecne. Aby ste tomu predišli, mali by ste tieto potraviny obmedziť:

  • Spracované mäso: slanina, šunka, klobásy
  • Koreniny: sójová omáčka, kečup, omáčka na grilovanie
  • Občerstvenie: čipsy, praclíky, krekry
  • Polievky a konzervovaná zelenina

Nízky obsah nezdravých tukov

Vaše telo potrebuje tuky, aby fungovalo, ale nie všetky tuky sú rovnaké. Nasýtené a transmastné tuky môžu zhoršiť príznaky refluxnej choroby tým, že stimulujú tvorbu kyseliny v žalúdku. Aby ste tomu predišli, mali by ste ich OBMEDZOVAŤ:

  1. Červené mäso
  2. Maslo
  3. Plnotučné mliečne výrobky
  4. Spracované pečivo

Namiesto toho udržujte veľkosť porcií na miernej úrovni a zamerajte sa na konzumáciu zdravých tukov, ako sú napr:

  1. Orechy a semená
  2. Avokádo 
  3. Olivový olej, slnečnicový olej, ľanový olej

7-dňový diétny plán pri refluxe: pre dlhodobú úľavu

Nasledujúci sedemdňový diétny plán (menu) na liečbu refluxu bol špeciálne navrhnutý tak, aby pomohol zvládnuť reflux a pálenie záhy. Obsahuje množstvo výživných potravín s nízkym obsahom kyselín, ako aj potraviny, ktorým sa treba vyhnúť. Dodržiavaním tohto plánu môžete mať reflux pod kontrolou a minimalizovať jeho príznaky.

Deň 1

  • Raňajky: Ovesná kaša s hrozienkami a mandľami
  • Obed: Záhradný šalát s nízkokyslým dresingom
  • Snack: Jablko alebo banán
  • Večera: Pečené ryby s pečenou zeleninou

Deň 2

  • Raňajky: Vaječná omeleta so špenátom a hubami
  • Obed: Sendvič s morčacím mäsom, celozrnným chlebom a avokádom
  • Snack: Nízkotučný jogurt
  • Večera: Grilované kuracie prsia s hnedou ryžou a brokolicou na pare

Deň 3

  • Raňajky: Celozrnný toast s arašidovým maslom a banánom
  • Obed: Sendvič s tuniakovým šalátom na celozrnnom chlebe
  • Snack: Hummus so zeleninou
  • Večera: Hovädzia pečienka so zemiakovou kašou a zelenou fazuľkou

Deň 4

  • Raňajky: Ovocné smoothie
  • Obed: Zelený šalát s grilovaným kuracím mäsom
  • Snack: Syrové rezance
  • Večera: Špagety s omáčkou Marinara

Deň 5

  • Raňajky: Ovesná kaša s čučoriedkami a ľanovým semienkom
  • Obed: Kurací wrap so šalátom a nízkotučnou omáčkou
  • Snack: Mrkva a zeler s rančerským dresingom
  • Večera: Losos s quinoou a zelenou fazuľkou

Deň 6

  • Raňajky: Frittata so zeleninou
  • Obed: šalát Cobb s grilovaným kuracím mäsom
  • Občerstvenie: Popcorn
  • Večera: Grilovaný steak s pečenými zemiakmi a špargľou

Deň 7

  • Raňajky: Jogurtový a ovocný parfait
  • Obed: Morčací hamburger v celozrnnej žemli
  • Snack: Zelenina a humus
  • Večera: Kuracie karí s hnedou ryžou a hráškom

Zmeny životného štýlu pri liečbe refluxu

Okrem dodržiavania kompletného diétneho plánu pri refluxe existuje niekoľko zmien v životnom štýle, ktoré vám zabezpečia dlhodobú úľavu od príznakov. Medzi najdôležitejšie zmeny životného štýlu, ktoré treba zvážiť, patria:

Udržiavanie zdravej hmotnosti

Obezita úzko súvisí s refluxom, pretože nadváha vyvíja tlak na žalúdok. Ak máte nadváhu alebo ste obézni, aj malé zníženie hmotnosti môže zmierniť vaše príznaky.

Pravidelné cvičenie

Okrem toho, že cvičenie pomáha pri kontrole hmotnosti, zdá sa, že chráni pred niektorými príznakmi refluxnej choroby.

Vyhýbajte sa spúšťacím potravinám

Ako už bolo spomenuté vyššie, niektoré potraviny môžu častejšie vyvolávať príznaky pálenia záhy ako iné, ale vaše individuálne spúšťače môžu byť pre vás špecifické. Vyhýbanie sa týmto potravinám môže pomôcť predísť problémom.

Obmedzte konzumáciu alkoholu

Konzumácia alkoholu môže uvoľniť dolný pažerákový zvierač a viesť k páleniu záhy. Ak pijete alkohol, je najlepšie piť s mierou.

Prestaňte fajčiť

Fajčenie môže dráždiť sliznicu žalúdka a pažeráka a zhoršovať príznaky refluxu. Ak fajčíte, prestať fajčiť je jedna z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje zdravie.

Jedzte v malom a častejšie

Malé a časté jedlá sú pre žalúdok ľahšie ako veľké jedlá a môžu pomôcť zmierniť príznaky. Ak vás po jedle páli žáha, skúste s jedlom počkať niekoľko hodín, kým si ľahnete.

Jedzte pomaly a dôkladne žujte

Keď jete rýchlo, je pravdepodobnejšie, že prehltnete vzduch, čo môže viesť k plynatosti a nadúvaniu. Dôkladné prežúvanie potravy tiež napomáha tráveniu a znižuje riziko príznakov pálenia záhy a iných problémov.

Jedzte v sede 

Jedenie v ľahu alebo ležanie krátko po jedle môže zvýšiť riziko vzniku príznakov refluxu. Snažte sa jesť v sede alebo v stoji, aby ste znížili riziko pálenia záhy. Pomôcť môže aj prechádzka po jedle.

Noste voľné oblečenie

Tesné oblečenie môže vyvíjať tlak na žalúdok a viesť k páleniu záhy. Nosenie voľného oblečenia tomu môže pomôcť zabrániť.

Užívajte lieky podľa pokynov

Ak užívate lieky na reflux, uistite sa, že ich užívate podľa pokynov lekára. Neprestávajte ich užívať ani ich neupravujte bez toho, aby ste sa najprv poradili so svojím lekárom.

Zostaňte hydratovaní

Pitie veľkého množstva tekutín, najmä vody, pomáha udržiavať tráviaci systém v pohybe a znižuje riziko zápchy, ktorá môže spustiť príznaky refluxu.

Zníženie stresu

Ako už bolo spomenuté, stres je častým spúšťačom príznakov refluxnej choroby. Nájdenie spôsobov, ako znížiť stres, napríklad pomocou relaxačných techník alebo cvičenia, môže pomôcť predísť problémom.

Vyhnite sa nočnému jedlu

Jedenie neskoro večer a skoré chodenie do postele môže spôsobiť tlak na žalúdok a viesť k príznakom refluxu. Snažte sa večerať skôr večer a vyhýbajte sa občerstveniu príliš blízko pred spaním.

Zhrnutie

Sedemdňový diétny plán pri refluxe je skvelý spôsob, ako začať zmierňovať príznaky. Pre dlhodobú úľavu je však dôležité zmeniť životný štýl a poradiť sa s lekárom o liekoch. Zvážte niektoré alebo všetky uvedené zmeny, ktoré vám pomôžu udržať reflux pod kontrolou.

7-dňový diétny plán pri refluxe: pre dlhodobú úľavu

Zdroj textu: betterme.world, zdroj obrázku: Pixabay