Teraz máme dopravu zdarma pre všetkých dopravcov od 29 EUR
Logo
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 29 € a máte dopravu ZADARMO

Masticha original certifikát

 

  1. Úvod
  2. Dvanásť domácich riešení bolesti žalúdka v roku 2022
Dvanásť domácich riešení bolesti žalúdka v roku 2022

Obsah článku:

  1. Čo je bolesť žalúdka?
  2. Príčiny
  3. Domáce ošetrenie
  4. Prevencia
  5. Alergie a intolerancie
  6. Kedy navštíviť lekára
  7. Často kladené otázky
  8. Zhrnutie

Tento článok sa zaoberá 12 najobľúbenejšími domácimi (alebo prírodnými) liekmi na žalúdočnú nevoľnosť, bolesť žalúdka a poruchy trávenia. Kedy je lepšie navštíviť lekára?

Medzi bežné príznaky žalúdočných ťažkostí a porúch trávenia patria:

  • pálenie záhy alebo reflux kyseliny
  • nevoľnosť
  • nadúvanie
  • flatulencia
  • grganie, niekedy s horkou alebo nepríjemnou chuťou tekutiny alebo jedla
  • vetry
  • zapáchajúci alebo kyslý dych
  • štikútanie alebo kašeľ

Čo je bolesť žalúdka?

Bolesť žalúdka je bolesť, ktorú môžeme pociťovať kdekoľvek medzi hrudníkom a slabinami. Táto bolesť môže mať rôznu intenzitu a postihovať rôzne oblasti brucha, napr:

  • pečeň
  • žlčník
  • žalúdok
  • pankreasu
  • črevá

Bolesť žalúdka môže mať rôznu intenzitu a rôzne príčiny.

Príčiny bolesti žalúdka

Bolesti žalúdka môžu byť spôsobené bežnejšími príčinami, ako sú plynatosť, poruchy trávenia, zápcha a hnačka. Bolesti žalúdka môžu spôsobovať aj infekčné ochorenia, napríklad chrípka. Medzi menej časté príčiny patria:

  1. zápal pľúc
  2. infarkt myokardu
  3. inguinálna hernia
  4. peritonitída
  5. črevná obštrukcia
  6. zápal slepého čreva
  7. pankreatitída
  8. obličkové kamene
  9. cysty na vaječníkoch

Dvanásť domácich riešení bolesti žalúdka v roku 2022

Existuje niekoľko obľúbených domácich prostriedkov na liečbu tráviacich ťažkostí. Niektoré lieky môžu byť prospešné aj pri žalúdočných ťažkostiach z iných zdrojov, napríklad pri syndróme dráždivého čreva.

Pitná voda

Telo potrebuje vodu na účinné trávenie a vstrebávanie živín z potravín a nápojov. Dehydratácia sťažuje trávenie a znižuje jeho účinnosť, čo zvyšuje pravdepodobnosť žalúdočných ťažkostí.

Pitie vody navyše môže pomôcť znížiť pálenie záhy

Všeobecné odporúčania sa líšia. Muži by mali vo všeobecnosti piť viac vody ako ženy. Približne 20 % vody v našom tele pochádza z jedla a zvyšok z nápojov. Pre väčšinu ľudí sa odporúča vypiť denne približne 8 alebo viac pohárov vody. Mladšie deti potrebujú o niečo menej vody ako dospelí:

  • Deti od 1 do 3 rokov: 4 poháre vody denne.
  • Deti vo veku 4-8 rokov: 5 pohárov vody denne.
  • Deti od 8 rokov: 7-8 pohárov vody denne.

Pre ľudí s tráviacimi problémami je nevyhnutné, aby boli hydratovaní. Zvracanie a hnačka môžu rýchlo viesť k dehydratácii, preto by ľudia s týmito príznakmi mali neustále piť vodu.

Výhody a nevýhody

Pitie vody môže pomôcť pri trávení a zabrániť dehydratácii. Niektorí ľudia však môžu zabudnúť piť vodu počas dňa. Okrem toho môžu niektorí ľudia uprednostňovať chuť iných nápojov.

Po jedle si nelíhajte

Vyhýbanie sa ležaniu krátko po jedle môže zabrániť tomu, aby sa tráviace ťažkosti zmenili na pálenie záhy. Keď je telo vo vodorovnej polohe, kyselina v žalúdku sa s väčšou pravdepodobnosťou pohybuje nahor, čo môže spôsobiť pálenie záhy.

Ľudia s podráždeným žalúdkom by sa mali vyhýbať ležaniu alebo chodeniu do postele aspoň niekoľko hodín, kým sa jedlo lepšie nestrávi.

Výhody a nevýhody

Vyhýbanie sa ležaniu môže byť dobrou voľbou, ak osoba vykonáva činnosti každodenného života. Toto riešenie však nemusí byť vhodné, ak človek pociťuje bolesť žalúdka počas odpočinku alebo spánku.

Zázvor

Zázvor môže pomôcť znížiť nevoľnosť a zvracanie u tehotných žien alebo ľudí podstupujúcich chemoterapiu. Ľudia s podráždeným žalúdkom môžu skúsiť pridať zázvor do jedla alebo ho piť ako čaj. Niektoré prírodné zázvorové pivá môžu obsahovať aj dostatok zázvoru na upokojenie žalúdočných ťažkostí.

Zázvorový čaj je bežne dostupný v supermarketoch a na internete.

Výhody a nevýhody

Výskum naznačuje, že zázvor môže pomôcť znížiť nevoľnosť u tehotných žien.

Väčšie dávky zázvoru však môžu spôsobiť vedľajšie účinky, ako sú plynatosť, pálenie záhy, tráviace ťažkosti a nepríjemné pocity v bruchu.

B-R-J-T diéta

Lekári môžu ľuďom s hnačkou odporučiť diétu B-R-J-T. BRJT je skratka pre banány, ryžu, jablkovú omáčku a toast. Tieto potraviny môžu pomôcť znížiť počet vylúčených stolíc a zmierniť hnačku.

Pretože sú tieto potraviny nevýrazné, neobsahujú látky, ktoré dráždia žalúdok, pažerák alebo črevá. Preto táto diéta môže tiež zmierniť podráždenie tkanív spôsobené kyselinami vo zvratkoch.

Mnohé potraviny v diéte BRJT majú tiež vysoký obsah živín, ako je draslík a horčík, a môžu nahradiť živiny stratené hnačkou a zvracaním.

Výhody a nevýhody

Strava pozostávajúca z banánov, ryže, jablkovej omáčky a toastov môže pomôcť spevniť stolicu a znížiť hnačku a dehydratáciu. Môže pomôcť znížiť žalúdočné kŕče spôsobené hnačkou.

Táto diéta však nemusí byť vhodná z dlhodobého hľadiska, pretože ľudia nemusia získať všetky živiny, ktoré potrebujú, prostredníctvom potravín v tejto diéte.

Vyhýbanie sa fajčeniu a pitiu alkoholu

Fajčenie a alkohol môžu vyvolať tráviace ťažkosti a iné gastrointestinálne problémy, ako je napríklad gastroezofageálna refluxná choroba (GERD).

Výhody a nevýhody

Prestanie fajčiť a zníženie konzumácie alkoholu zlepšuje kvalitu života a znižuje riziko niektorých zdravotných problémov, napríklad rakoviny.

Odvykanie od fajčenia a znižovanie konzumácie alkoholu však môže byť náročné a pre pacientov s touto závislosťou nie je ľahké znížiť alebo prestať fajčiť. Ak chcete prestať fajčiť a piť alkohol, poraďte sa s odborníkom.

Vyhýbanie sa ťažko stráviteľným potravinám

Výskum ukazuje, že nasledujúce potraviny môžu zvyšovať riziko tráviacich problémov:

  • mastné alebo kyslé potraviny
  • pšeničné výrobky
  • ovocie a ovocné šťavy
  • korenené potraviny
  • mastné potraviny

Výhody a nevýhody

Vyhýbanie sa ťažko stráviteľným potravinám môže pomôcť uvoľniť žalúdok a znížiť nepríjemné pocity a bolesť. Okrem toho ľahko stráviteľné potraviny, ako je ovocie a zelenina, môžu prispieť k zdravej a vyváženej strave.

Vyhýbať sa bohatším alebo silne konzervovaným potravinám však môže byť ťažšie pre ľudí, ktorí nemajú čas zháňať čerstvejšie potraviny.

Limetková alebo citrónová šťava, jedlá sóda a voda

Niektoré štúdie naznačujú, že zmiešaním limetkovej alebo citrónovej šťavy vo vode so štipkou sódy bikarbóny možno zmierniť pálenie záhy a tráviace ťažkosti znížením kyslosti žalúdka.

Výhody a nevýhody

Hoci tento domáci liek môže pomôcť pri žalúdočných ťažkostiach, nemusí byť príjemný na chuť. Okrem toho konzumácia príliš veľkého množstva jedlej sódy môže viesť k:

  • plytké alebo spomalené dýchanie
  • svalové zášklby
  • svalové kŕče

Figy

Figy obsahujú látky, ktoré pôsobia ako preháňadlá, zmierňujú zápchu a podporujú zdravé vyprázdňovanie. Figy obsahujú aj zlúčeniny, ktoré môžu pomôcť zmierniť tráviace problémy.

Výhody a nevýhody

Figy sú k dispozícii v niekoľkých formách, ako sú figové listy, plody a pasta.

Ak však ľudia trpia aj hnačkou, mali by sa vyhýbať konzumácii fíg kvôli preháňacím účinkom tejto potraviny.

Šťava z aloe

Aloe vera môže pomôcť zmierniť príznaky syndrómu dráždivého čreva a kolitídy, hoci dôkazy o týchto účinkoch sú slabé a vyžadujú si ďalší výskum.

Výhody a nevýhody

V jednej štúdii vedci zistili, že u ľudí, ktorí pili 10 mililitrov (ml) sirupu z aloe vera denne počas 4 týždňov, sa zmiernili nasledujúce príznaky gastroezofageálnej refluxnej choroby (GERD):

  • pálenie záhy
  • nadúvanie a grganie
  • nevoľnosť a vracanie
  • regurgitácia kyselín a potravín

Požitie aloe vera však môže spôsobiť bolesti brucha a kŕče.

Bazalka

Bazalka obsahuje látky, ktoré môžu znížiť plynatosť. Listy bazalky obsahujú aj veľké množstvo kyseliny linolovej, ktorá má protizápalové účinky.

Výhody a nevýhody

Bazalku možno zvyčajne kúpiť v obchodoch s potravinami, záhradkárskych obchodoch a na internete.

Sladké drievko

Produkty, ktoré obsahujú koreň sladkého drievka, môžu pomôcť zmierniť príznaky trávenia. Odborníci si však nie sú istí, akú úlohu hrá sladké drievko v týchto produktoch.

Kto má žalúdočné ťažkosti, môže skúsiť piť čaj z koreňa sladkého drievka niekoľkokrát denne, kým sa jeho príznaky nezlepšia.

Výhody a nevýhody

Čaje z koreňa sladkého drievka sú bežne dostupné na internete, ale je možné si ich pripraviť aj doma zmiešaním 1 alebo 2 čajových lyžičiek prášku z koreňa sladkého drievka s vriacou vodou.

Sladké drievko však môže spôsobiť vedľajšie účinky, ako je zvýšenie krvného tlaku a zníženie hladiny draslíka. To môže byť obzvlášť nebezpečné pre ľudí s vysokým krvným tlakom alebo ochorením obličiek či srdca.

Ryža

Obyčajná ryža môže byť prospešná pre ľudí s bolesťami žalúdka spôsobenými syndrómom dráždivého čreva spolu s ďalšími potravinami s nízkym obsahom FODMAP. Ryža je tiež súčasťou diéty B-R-J-T, ktorú môžu odporúčať lekári.

Výhody a nevýhody

Ryža je dostupná vo veľkom množstve v mnohých obchodoch s potravinami a často patrí k cenovo dostupnejším potravinám.

Existujú určité dôkazy, že konzumácia bielej ryže môže zvyšovať riziko metabolického syndrómu. Toto riziko sa však môže zvýšiť pri pravidelnej alebo častej konzumácii a nemusí sa týkať tých, ktorí konzumujú bielu ryžu na zmiernenie bolesti žalúdka.

Tipy na prevenciu

Nasledujúce tipy môžu pomôcť predísť bolesti žalúdka:

  1. jesť pomalšie
  2. jesť menej mastných alebo spracovaných potravín.
  3. zistiť, či máte potravinovú intoleranciu alebo alergiu.
  4. piť viac vody
  5. nestresujte sa

Ak však bolesť žalúdka sama neustúpi alebo narušuje kvalitu života, človek by sa mal obrátiť na lekára, aby ho vyšetril a liečil.

Bežné alergie a intolerancie, ktoré spôsobujú bolesť žalúdka

Potravinové alergie a intolerancie môžu spôsobovať bolesti žalúdka a nadúvanie. Medzi najčastejšie alergie a intolerancie patria:

  1. mlieko
  2. arašidy
  3. orechy
  4. sója
  5. pšenica
  6. kôrovce a mäkkýše
  7. ryby
  8. vajcia
  9. lepok

Ak si myslíte, že máte alergiu alebo neznášanlivosť na určitú potravinu alebo nápoj, mali by ste sa obrátiť na svojho lekára, aby s vami prediskutoval možnosti diéty, testovania a/alebo liečby.

Kedy kontaktovať lekára

Ak človek pociťuje bolesť žalúdka, ktorá nemizne, alebo sa domnieva, že môže byť príznakom iného ochorenia, mal by kontaktovať lekára. Lekár môže vyšetriť príčinu bolesti žalúdka a v prípade potreby predpísať liečbu.

Ak ľudia pocítia bolesť žalúdka súčasne s nasledujúcimi príznakmi, mali by okamžite vyhľadať lekársku pomoc:

  • silná alebo náhla bolesť
  • potenie
  • citlivý alebo bolestivý žalúdok
  • vracanie krvi
  • lepkavá, krvavá alebo čierna stolica
  • ťažkosti s močením, stolicou alebo plynom
  • ťažkosti s dýchaním
  • bolesť na hrudníku
  • úbytok hmotnosti alebo strata chuti do jedla
  • žltačka

Často kladené otázky

Nižšie uvádzame odpovede na niektoré často kladené otázky týkajúce sa žalúdočných problémov.

Spôsobuje COVID-19 žalúdočné kŕče?

Výskum uvádza, že ľudia s COVID-19 môžu mať bolesti žalúdka. U niektorých ľudí sa na začiatku liečby liekom COVID-19 môžu namiesto horúčky vyskytnúť gastrointestinálne príznaky, ako je hnačka, strata chuti do jedla a vracanie.

Ako zistím, či je moja bolesť brucha vážna?

Podľa Národnej zdravotnej služby by mal človek okamžite vyhľadať lekársku pomoc, ak je jeho bolesť žalúdka veľmi silná alebo má náhly začiatok. Ľudia by mali okamžite kontaktovať zdravotníckeho pracovníka, ak spozorujú ďalšie príznaky, ako je vracanie krvi, ťažkosti s močením alebo stolicou, bolesť na hrudníku, ťažkosti s dýchaním a žltačka.

Zhrnutie

Bolesť žalúdka môže byť dôsledkom rôznych stavov, napríklad plynatosti a porúch trávenia, a môže byť príznakom závažnejších stavov, ako je črevná nepriechodnosť alebo zápal slepého čreva. Domáce prostriedky môžu pomôcť zmierniť bolesť žalúdka.

Podobné príznaky ako tráviace ťažkosti však majú aj iné ochorenia. Pred vyskúšaním domácich prostriedkov by sa mal človek obrátiť na zdravotníckeho pracovníka, aby sa uistil, že bolesť žalúdka je spôsobená tráviacimi ťažkosťami.

bolest žaludku

Zdroj citovaného textu a štúdií: medicalnewstoday.com, zdroj obrázku: pixabay