Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
8:00 - 16:30
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 40 € a máte dopravu ZADARMO
  1. Úvod
  2. Tipy a rady
  3. Prečo a ako si písať potravinový denník?

Prečo a ako si písať potravinový denník?

Potravinový denník je denný zápis všetkých potravín a nápojov, ktoré počas dňa skonzumujete. Denník pomôže nielen Vám, ale aj Vášmu lekárovi, ak s ním budete konzultovať Vaše zdravotné ťažkosti. Vďaka denníku si uvedomíte, čo jete a pijete. Akonáhle budete mať takýto prehľad, môžete sa zamerať na zlepšenie svojich stravovacích návykov, chudnutie, obmedzenie prísunu sacharidov alebo tukov, vynechanie potravín, ktoré Vám pôsobia pálenie záhy alebo reflux.

Potravinový denník: zapisujte všetko - každé jedlo, každý nápoj

Chcete pre seba urobiť viac? Záleží Vám na svojom zdraví, alebo chcete predísť nejakým zdravotným problémom, ako je pálenie záhy a iné? Kúpte si pekný denník, malého formátu, aby ste ho mohli mať stále so sebou. Alebo si na svojom šikovnom mobile vytvorte poznámky s nadpisom: potravinový denník a píšte si všetko tam. Je dôležité, aby ste si všetko písali a nevynechával nič. Preto odporúčame, noste potravinový denník so sebou. Spätne by ste po celom dni ťažko spomínali, čo ste počas dňa jedli a pili.

Akonáhle máte svoj potravinový denník, zapisujte vždy informácie o konzumovanom jedle a nápojoch.

Budete zapisovať:

  • Čo - zapíšte si druh jedla a pitia. Píšte všetko veľmi podrobne, buďte konkrétny! Nezabudnite na korenie, dochucovadlá, majonézy, ai. Napíšte si aj spôsob úpravy pokrmu: vyprážanie, varenie, dusenie, a i.
  • Koľko - zakaždým uveďte množstvo jedla a pitia, ktoré konzumujete. Ideálne je poznať objem alebo váhu, ak nebudete chcieť potraviny vážiť, je vhodné napísať napríklad: 2 väčšie zemiaky.
  • Kedy - zapisujte nielen dobu, kedy ste jedli a pili, ale ideálne, napíšte aj dobu, ako dlho táto konzumácia trvala.
  • Kde - v poznámkach k pokrmom si tiež napíšte, kde ste ich konzumovali. Či doma, alebo v reštaurácii (v ktorej), alebo v aute ...
  • Príznaky - medzi najbežnejšie zápisy budú asi patriť: pálenie záhy, kyslá chuť v ústach, ťažkosti s prehĺtaním, bolesť brucha, nadúvanie, ai.

Doplnkové údaje môžu byť:

  • Aká aktivita - pozerali ste pri jedení na TV, alebo ste boli uprostred cyklovýletu? Zapíšte si aj toto.

Základné pravidlá písania potravinového denníka

  1. Píšte všetko! Zapíšte si všetko, bez ohľadu na to, že Vám to príde nedôležité.
  2. Píšte hneď! Na konci dňa si nespomeniete ... Zaznamenávajte svoje jedlo a pitie postupne počas celého dňa.
  3. Diabol je ukrytý v detaile! Áno, aj najmenšie korenie alebo dochucovadlo môže spôsobiť Vašu nevoľnosť. Preto nepodceňte nič a píšte všetko: od korenia, cukru, ochucovadiel ... A buďte konkrétny: miesto kurča zapíšte vyprážané kuracie stehná (z fastfoodu).
  4. Odhadnite váhu a objem, ak nechcete jedlo vážiť. Napíšte si napríklad: hrsť orieškov, väčší banán alebo menšie červené jablko ...

Potravinový denník ako cesta k zlepšeniu Vášho zdravia

Potravinový denník Vám bezpečne pomôže pri určení potravín a nápojov, ktoré Vám nerobia dobre. Najčastejšie si potravinový denník vedú pacienti, ktorí trpia na:

Potravinový denník je aj skvelým pomocníkom k chudnutiu. Vďaka kvalitným zápisom ste schopní zistiť koľko kalórií a z akých jedál ste prijali. A tak lepšie prispôsobiť svoje stravovanie, aby ste docielili efekt, na ktorý cielite: chudnutie, budovanie svalov, ai.

Chudnutie

Pokiaľ si budete chcieť písať potravinový denník kvôli príjmu kalórií, budete chcieť zohľadňovať iné dáta. Základné dáta budú:

  • Čo - potraviny a nápoje, doplnky stravy
  • Koľko - váha a objem
  • Počet kalórií alebo kJ
  • Čiastkové dáta: 
    1. sacharidy
    2. tuky
    3. bielkoviny
    4. vláknina
  • Predvolená váha x zamýšľaná váha
  • Pitný režim
  • Aktivita

Vyhodnotenie zápisov

Pri starostlivom zapisovanie potravín a nápojov, môžete potom Vy sami alebo po konzultácii s Vaším lekárom zhodnotiť a upraviť Vaše stravovanie a stravovacie návyky. Vďaka pomenovaniu potravín, korenia, nápojov a aktivít, pri ktorých Vaše trávenie trpí, možte tieto spúšťače obmedziť alebo úplne vynechať.

Docielite tak zlepšenie trávenia, naštartujete Vaše trávenie, vyhnete sa komplikáciám spojených s konzumáciou nevhodných jedál a nápojov.

potravinovy dennikZdroj obrázku: Pixabay

Možno Vás zaujíma: