Teraz máme dopravu zdarma pre všetkých dopravcov od 29 EUR
Logo
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 29 € a máte dopravu ZADARMO

Masticha original certifikát

 

  1. Úvod
  2. Môžete jesť mliečne výrobky, ak trpíte refluxom?
Môžete jesť mliečne výrobky, ak trpíte refluxom?

Trpíte refluxom a sú vaše príznaky horšie, ak si dáte mliečny výrobok? Sú pre vás potraviny a nápoje obsahujúce mlieko (laktózu) vhodné? Aké ďalšie možnosti máte?

Obsah článku:

  1. Výskum
  2. Výhody
  3. Riziká a varovania
  4. Náhrady mlieka
  5. Varenie s náhradami
  6. Záver

Mliečne výrobky a reflux

Pociťujete po konzumácii určitých potravín alebo jedál reflux? Váš reflux môže súvisieť najmä s vašou stravou. Ak napríklad neznášate laktózu, môžete pociťovať rôzne tráviace príznaky vrátane pálenia záhy.

Vyhýbanie sa potravinám, ktoré obsahujú laktózu, zvyčajne stačí na zmiernenie príznakov. Je však dôležité si uvedomiť, že intolerancia laktózy nespôsobuje priamo pálenie záhy alebo reflux kyseliny.

Môžete jesť mliečne výrobky, ak trpíte refluxom?

Čo hovorí výskum

V štúdii uverejnenej v roku 2011 sa hodnotila súvislosť medzi kravským mliekom a refluxom. Táto štúdia zahŕňala 81 detí s príznakmi refluxu. Všetkým subjektom bol štyri týždne podávaný liek omeprazol na zníženie žalúdočnej kyseliny. Napriek užívaniu liekov malo 27 z týchto účastníkov stále príznaky.

Vylúčenie mliečnych výrobkov

Z ich stravy boli následne vyradené mliečne výrobky. Výsledok? U všetkých 27 účastníkov došlo k výraznému zlepšeniu symptómov. Výskum dospel k záveru, že alergia na mlieko a gastroezofageálna refluxná choroba (GERD) spolu súvisia.

Aké sú výhody mliečnych výrobkov?

Klady

  • Niektoré mliečne výrobky obsahujú probiotiká.
  • Probiotiká môžu podporiť trávenie.
  • Mliečne výrobky sú dobrým zdrojom vápnika.

Mliečnych výrobkov sa ešte nevzdávajte. Ak nie ste alergickí alebo citliví na mliečne výrobky alebo netolerujete laktózu, pridanie mliečnych výrobkov, ako je jogurt, do vášho jedálnička môže byť prospešné.

Jogurty

Mnohé jogurty obsahujú probiotiká alebo "dobré" baktérie, ktoré môžu zlepšiť zdravie čriev. Probiotiká môžu pomôcť aj pri trávení.

Je dokázané, že probiotiká pomáhajú pri týchto ochoreniach:

Na úplné posúdenie probiotík a ich možných priaznivých účinkov na reflux sú potrebné ďalšie štúdie. Opýtajte sa svojho lekára, či konzumácia jogurtu alebo užívanie probiotických doplnkov môže pomôcť pri príznakoch refluxu.

Vo všeobecnosti sú mliečne výrobky tiež dobrým zdrojom vápnika a vitamínu D, hoci tieto výhody nemusia prevážiť nad možným zvýšením príznakov.

Riziká a varovania

Mnohí ľudia môžu konzumovať mliečne výrobky bez akýchkoľvek nežiaducich vedľajších účinkov. Na celom svete však rastie počet ľudí, ktorí trpia neznášanlivosťou a alergiou na rôzne potraviny vrátane mliečnych výrobkov. Alergia na mlieko, ktorá je najčastejšia u detí, ale stále sa vyskytuje aj u dospelých, môže mať okrem refluxu kyseliny aj ďalšie závažné vedľajšie účinky. Ak máte podozrenie, že vy alebo vaše dieťa trpí alergiou na mlieko, mali by ste vyhľadať lekársku pomoc.

Náhrady mlieka na zmiernenie refluxu

Ak si myslíte, že k vášmu refluxu prispievajú mliečne výrobky, prvým krokom je ich vyradenie. Časom možno zistíte, že máte menšiu chuť na mliečne výrobky vo všeobecnosti. Môžete tiež vyskúšať mliečnu náhradu. V súčasnosti môžete na trhu nájsť alternatívy k väčšine mliečnych výrobkov. Hoci sú mnohé z týchto náhrad často veľmi dobre spracované a obsahujú dlhý zoznam zložiek, zvyčajne sa vyrábajú z orechov alebo iných rastlinných materiálov a môžu poskytovať ďalšie výhody v podobe vlákniny, rastlinných tukov a menšieho množstva živočíšnych tukov. Dôkladne skontrolujte etiketu. Väčšina náhrad sa vyrába na báze:

  • sója
  • mandle
  • kešu oriešky
  • ľan
  • ryža
  • konope
  • kokosový orech

Ako variť s náhradami mlieka

Väčšinu mliečnych náhrad, najmä bežné mlieko, môžete pri varení používať v pomere 1:1. Nesladené verzie sú zvyčajne chuťovo neutrálne. Pri ostatných mliečnych výrobkoch sa musíte naučiť trochu skúšať.

Záver

Vedenie potravinového denníka môže byť dobrým spôsobom, ako zistiť, či mlieko spôsobuje alebo zhoršuje príznaky refluxu. Ak zistíte súvislosť, skúste zo svojho jedálnička vylúčiť potraviny, ktoré obsahujú mliečne výrobky (syr, jogurt, maslo, mlieko a vedľajšie mliečne výrobky), a uvidíte, či sa váš reflux zlepší. Stretnutie s dietológom vám tiež môže pomôcť zmeniť stravu alebo vylúčiť mliečne výrobky.

Ak sa u vás reflux vyskytuje častejšie ako dvakrát týždenne počas dlhšieho obdobia, navštívte svojho lekára. Ak zmena stravy nepomôže, opýtajte sa svojho lekára na možnosti liečby.

Reflux čiže refluxná choroba pažeráka

Zdroj textu: Healthline.com