Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
8:00 - 16:30
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 40 € a máte dopravu ZADARMO

Masticha original certifikát

 

  1. Úvod
  2. Správne žuvanie a hryzenie jedla: je 32 naozaj magické číslo?
Správne žuvanie a hryzenie jedla: je 32 naozaj magické číslo?

Keď si spomeniete na jedlo, možno sa vám vybaví práca, ktorá prebieha v žalúdku a črevách. Celý proces trávenia sa však začína v ústach žutím: správne žuť a hrýzť potravu: je 32 naozaj to magické číslo?

Správne žuvanie a hryzenie jedla: je 32 naozaj magické číslo?

Obsah článku:

  1. Koľkokrát žuť
  2. Výhody
  3. Ako na to
  4. Príznaky nerozžutého jedla
  5. Tipy
  6. Zhrnutie

Keď jedlo žujete, rozpadá sa na menšie časti, ktoré sa ľahšie trávia. Zmes rozžutej potravy a slín umožňuje telu získať z potravy čo najviac živín.

Koľkokrát žuť? Žuvanie jedla 32-krát?

Odborníci často komentujú žuvanie jedla. Jednou z bežných rád je, aby ste jedlo pred prehltnutím približne 32-krát prežúvali. Na žutie mäkkej potravy alebo potravy s vysokým obsahom vody je potrebné menej žutia. Cieľom žutia je rozložiť potravu tak, aby stratila svoju štruktúru.

Zdá sa, že 32 prežúvaní je priemerný počet, ktorý sa používa na väčšinu súst jedla. Potraviny, ktoré sa ťažšie žuvajú, ako sú steaky a orechy, si môžu vyžadovať až 40 prežúvaní na jedno sústo. Potraviny, ako je napríklad melón, si môžu vyžadovať menej žuvania - len 10 až 15 - aby zmäkli.

Výhody správneho žuvania potravy

Žuvanie je prvým krokom trávenia.

  • Žuvanie rozkladá potravu v ústach a mieša ju so slinami. Odtiaľ sa potrava pri prehĺtaní dostáva do pažeráka.
  • Pažerák posúva potravu do žalúdka.
  • Žalúdok zadržiava potravu, zatiaľ čo sa mieša s enzýmami, ktoré pokračujú v štiepení potravy, aby ste ju mohli využiť na energiu.
  • Keď je potrava v žalúdku dostatočne strávená, presunie sa do tenkého čreva, kde sa zmieša s ďalšími enzýmami, ktoré ju ďalej rozkladajú. Živiny z potravy sa vstrebávajú v tenkom čreve.
  • Odpadové látky pokračujú do hrubého čreva. Zvyšný odpad sa vylučuje cez konečník.

Ľudia, ktorí si ukusujú príliš veľké alebo príliš malé sústa, nemusia jedlo správne prežúvať.

Žuvanie je nielen dôležitou súčasťou tráviaceho procesu, ale je aj prospešné pre celkové zdravie. U ľudí, ktorí pred prehltnutím potravu dostatočne nerozžujú, sa často vyskytujú tráviace problémy a sú tiež viac ohrození:

  • dusenie
  • ašpirácie
  • podvýživa
  • dehydratácia

Výhody pomalého žutia jedla

Odborníci tvrdia, že čím rýchlejšie jete, tým viac jedla máte tendenciu zjesť. Opakované žutie jedla pomalším tempom môže znížiť celkový príjem potravy.

  1. V jednej štúdii 30 zdravých žien konzumovalo jedlo rôznou rýchlosťou. Ženy, ktoré jedli pomalšie, skonzumovali podstatne menej jedla, ale cítili sa plnšie ako tie, ktoré jedli rýchlejšie.
  2. Iná štúdia zistila, že dlhšie žuvanie počas jedla znižuje chuť na sladkosti neskôr počas dňa.

Odborníci tvrdia, že okrem kontroly hmotnosti môže správne žuvanie potravy pomôcť aj zvýšiť množstvo živín, ktoré z potravy získate.

  1. V jednej štúdii odborníci zistili, že žutie mandlí 25 až 40-krát nielen potláča hlad, ale aj zvyšuje schopnosť ľudí absorbovať živiny z mandlí.

Ako správne žuť a hrýzť

Existuje správny a nesprávny spôsob žuvania pri jedení. Tu sa dozviete, ako z potravín získať čo najviac:

  • Nepreťažujte lyžicu ani vidličku. Jedlo by malo zostať na lyžičke a nemalo by padať.
  • Keď máte jedlo v ústach, zatvorte pery a začnite žuť. Jazyk by mal pohybovať potravou zo strany na stranu a čeľusť by sa mala mierne otáčať.
  • Žujte pomaly a pri každom súste počítajte do 32. V závislosti od typu potraviny môžete potrebovať viac alebo menej času.
  • Keď sústo stratí všetku štruktúru, môžete ho prehltnúť.
  • Ak máte problémy s trávením, pitie vody počas jedla nie je vždy vhodné. Pitie vody môže spomaliť proces trávenia tým, že zriedi enzýmy v tele, ktoré rozkladajú potravu. Tento účinok je obzvlášť intenzívny, ak trpíte poruchami trávenia, ako je napríklad gastroezofageálna refluxná choroba.

Nedostatočné hryzenie a žuvanie potravy

Keď jedlo dostatočne nerozžujete, zvyšok tráviaceho systému je zmätený. Vaše telo nemusí produkovať dostatok enzýmov potrebných na úplné rozloženie potravy. To môže viesť k tráviacim problémom vrátane:

  • nadúvanie
  • hnačka
  • pálenie záhy
  • reflux
  • žalúdočné kŕče
  • nevoľnosť
  • bolesť hlavy
  • kožné problémy
  • podráždenosť
  • podvýživa
  • tráviace ťažkosti

Ďalšie užitočné tipy pre stravovanie

Správnym stravovaním získate z jedla maximum. Tu je niekoľko tipov, ako sa stravovať, aby ste si zlepšili zdravie tráviaceho traktu:

  1. Pite 30 minút pred jedlom alebo po jedle, ale nie počas jedla. Tým sa zvýši účinnosť vášho trávenia.
  2. Nepite kávu hneď po jedle. Môže urýchliť trávenie a poslať vás na toaletu. Kvôli svojej kyslosti môže tiež spôsobovať pálenie záhy.
  3. Vyhnite sa ovociu a spracovaným sladkostiam hneď po jedle. Sladké potraviny sa rýchlo trávia a môžu spôsobiť plynatosť a nadúvanie.
  4. Jedzte viac fermentovaných potravín, ako je kyslá kapusta a uhorky. Obsahujú tráviace enzýmy a prospešné baktérie, ktoré sú potrebné na to, aby vaše telo absorbovalo dôležité živiny. Konzumácia týchto potravín môže zmierniť príznaky syndrómu dráždivého čreva, neznášanlivosti lepku, alergií a astmy.
  5. Jedzte surovú alebo mierne dusenú zeleninu, ktorá obsahuje väčšie množstvo enzýmov a vlákniny. Tie sú dôležité pre dobré trávenie.
  6. Po jedle sa prejdite. Tým sa urýchli pohyb potravy v žalúdku a podporí sa trávenie.
  7. Používajte probiotiká. Zlý spánok, zlé stravovacie návyky a cestovanie môžu narušiť vaše trávenie. Užívanie probiotík, ktoré sa skladajú zo zdravých baktérií, môže pomôcť dať váš tráviaci systém do poriadku. Poraďte sa so svojím lekárom, ktoré probiotiká sú pre váš organizmus najvhodnejšie.

Zhrnutie

Správne trávenie sa začína v ústach. Pri jedle nezabudnite jedlo dôkladne prežúvať, aby ste z neho mali plný úžitok.

Keď sa sústredíte na viacnásobné prežúvanie, budete jesť pomalšie. To môže zlepšiť vaše trávenie, pomôcť vám jesť menej a zlepšiť celkový zážitok z jedla.

Zdroj textu: https://www.healthline.com/health/how-many-times-should-you-chew-your-food#summary, zdroj obrázkov: www.pixabay.com

 

Mohlo by vás zaujímať: