Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
8:00 - 16:30
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 40 € a máte dopravu ZADARMO

Masticha original certifikát

 

  1. Úvod
  2. Prejedanie
Prejedanie

Ako môžem upokojiť podráždený žalúdok po (vianočných) sviatkoch? Predovšetkým Vianoce ale aj akékoľvek iné sviatočné dni sú záťažovou skúškou pre náš žalúdok a trávenie. Kto by odolal plnej tácke s cukrovinkami, jednohubkami, tradičným pokrmom ako je zemiakový šalát? Ak patríte k tým, ktorí neodolajú a potom majú žalúdočné problémy a bolesti brucha, je tento článok určený pre Vás.

(Nielen) vianočné prejedanie bez bolesti brucha a žalúdočných problémov?

Obsah článku:

  1. Prejedanie a trávenie
    • Sviatočné (vianočné) prejedanie
  2. Dôvod na obavy
    • Kedy k lekárovi
  3. Prejedanie bez bolesti brucha a žalúdočných problémov
  4. Rady a spôsoby: ako vyzrieť nad bolesťou žalúdka

Prejedanie a trávenie

Priemerný žalúdok zvyčajne pojme jednu alebo dve šálky jedla. Keď sa prejedáme, tak je naše trávenie donútené pobiť sa až s dvojnásobným (či viacnásobným) príjmom jedla a nápojov.

Žalúdok sa v tomto prípade roztiahne ako nafukovací balón. Ak sa často prejedáte, žalúdok je na túto situáciu zvyknutý a ľahko sa rozširuje. Väčšina ľudí ale nie je zvyknutá na viacnásobný príjem potravy a tak pocíti diskomfort (bolesť brucha, žalúdočné problémy, ťažobu a tlak v žalúdku), keď sa ich žalúdok zväčší nad normálnu kapacitu.

V závislosti na tom, čo ste jedli a koľko jedla to bolo (poprípade, čo ste pili), môže tento nepríjemný pocit prejedenia trvať. Trávenie potravín s vysokým obsahom tuku a vlákniny trvá dlhšie. Ak ste teda jedli vyprážané jedlá, počítajte s tým, že bolesť žalúdka môže pretrvávať celkom dlho.

Veľké množstvo tráveného jedla tlačí proti pažerákovému zvieraču. Ak pevne neudrží obsah žalúdka na svojom mieste, môže dôjsť k návratu obsahu žalúdka do pažeráka. Tento stav sa nazýva pálenie záhy. Viac informácií k páleniu záhy nájdete v článku: Pálenie záhy alebo Pálenie záhy po alkohole a víne.

Sviatočné (vianočné) prejedanie

Mnoho ľudí si počas sviatkov dopraje: relax pri televízii so svojoum obľúbenoum reláciou obľúbeným nápojom, k tomu niečo malé. Potom hlavný chod, ktorý veľmi často nie je bežnou súčasťou Vášho jedálnička: zemiakový šalát alebo napríklad ustrice či iné Vami obľúbené pokrmy, ktoré patria na Váš rodinný sviatočný stôl.

Po sviatočnej hostine sa často prejaví žalúdočná nevoľnosť. Bolesť v hornej alebo dolnej časti brucha, nevoľnosť, grganie, nadúvanie, to všetko sú príznaky, ktoré sa môžu objaviť v dôsledku prejedania.

Tieto príznaky sa však môžu objaviť tiež v spojení s vážnejšími zdravotnými stavmi:

  • otravou jedlom
  • problémov so žlčníkom
  • gastroezofagálnehym refluxom (GERD)
  • pankreatitídou
  • žalúdočnými vredmi
  • i.

Dôvod na obavy?

Kedy by teda mala byť bolesť žalúdka z prejedenia dôvodom na obavy? Ak ste zdravý človek, ktorý nikdy predtým nemal príznaky tráviacich problémov, mierne pocity žalúdočného diskomfortu sú pravdepodobne spôsobené prejedením sa sviatočným jedlom.

Kedy k lekárovi

Ak sú však príznaky časté, opakujú sa viackrát do mesiaca (po veľkom jedle alebo po konzumácii konkrétnych potravín), mali by ste konzultovať svoje zdravotné problémy s lekárom, aby ste našli príčinu príznakov.

Pokiaľ máte tieto akútne zdravotné problémy, kontaktujte pohotovostnú lekársku pomoc:

  • silná bolesť kdekoľvek v bruchu
  • dlhodobé zvracanie (alebo zvracanie krvi)
  • silná hnačka
  • krv v stolici alebo čierna stolica

Prejedanie bez bolesti brucha, žalúdočných problémov

Nič také nejde. Ruku na srdce, buďte k sebe úprimní. Zázraky sa na Vianociach síce dejú, ale ak si doprajete 3x viac jedla než obvykle, zapijete ho vínom, alebo sladkou limonádou a slávnostnú večeru zakončíte tanierikom cukroviniek, veľmi pravdepodobne si rozbaľovanie darčekov znepríjemníte bolesťou žalúdka.

Rady a spôsoby: ako vyzrieť nad bolesťou žalúdka

Skúste dodržiavať jednoduché rady a pokyny, ktoré by mali obmedziť Vaše tráviace problémy, bolesti brucha a žalúdka.

  • Jedzte pomaly. Keď jete pomaly, žalúdok dá Vášmu mozgu včas signál, že je plný. Ak budete jesť príliš rýchlo, signál príde neskôr a pocitu prejedenia sa nevyhnete.
  • Žujte žuvačku alebo žuvaciu živicu. Žuvanie stimuluje tvorbu slín, žalúdok by mal vďaka nim lepšie tráviť. Príchuti mäty piepornej sa radšej vyhnite. Často spôsobuje pálenie záhy (aj keď nie u všetkých).

Žuvačky ELMA a masticha

  • Choďte na prechádzku. Ak ste sa prejedli, urobte si krátku prechádzku. Choďte sa prejsť k vianočnému stromčeku na námestí alebo naopak do pokoja prírody. 30 minútová prechádzka zmierni pocit prejedenia.
  • Nelíhajte si, ani na päť minút. Ležanie môže zhoršiť pálenie záhy spôsobené prejedaním.
  • Nepite bublinky. Sýtené nápoje prispievajú k pocitu nadúvania. Radšej si urobte šálku bylinkového čaju.
  • Jedzte viac ovocia a zeleniny.
  • Naberte si Vaše jedlo na menší tanierik. A nechoďte si pridať!
  • Nejedzte pri sledovaní televízie. To je pošas vianočných sviatkov veľmi ťažké, ale ak to zvládnete, budete sa cítiť oveľa lepšie a zjete oveľa menej jedla.
  • Vypite pred jedlom pohár vody.
  • Obmedzte jedlá a nápoje, pri ktorých už dopredu viete, že Vám nerobia dobre.

Sviatočné (vianočné) prejedanie

Zdroj obrázku: www.pixabay.com

Mohlo by Vás zajímat: