Logo
Neviete si rady? Zavolajte.
8:00 - 16:30
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Nakúpte ešte za 40 € a máte dopravu ZADARMO

Pálenie záhy

Pálenie záhy je pálivá bolesť v hrudi, hneď za hrudnou kosťou. Bolesť sa často zhorší po jedle, večer, pri ležaní alebo pri predklone. Príležitostné pálenie záhy je bežný jav a nie je dôvodom k poplachu.

Obsah článku:

  1. Čo je pálenie záhy
  2. Príznaky pálenia záhy
  3. Príčiny pálenia záhy
  4. Kedy vyhľadať lekársku pomoc
  5. Nevhodné potraviny
  6. Komplikácie pálenie záhy
  7. Úprava životného štýlu

Čo je pálenie záhy - pyróza

Pálenie záhy sa prejavuje ako pálivá bolesť v hrudi, hneď za hrudnou kosťou. Väčšina ľudí zvládne bežné pálenie záhy sama vďaka úprave jedálnička a voľne predajným liekom. Pálenie záhy, ktoré je častejšie alebo narušuje vašu každodennú rutinu, môže byť príznakom závažnejšieho stavu, ktorý vyžaduje lekársku starostlivosť. Odborný názov pálenia záhy je pyróza.

Príznaky pálenia záhy

Medzi bežné príznaky pálenia záhy patrí:

  • Pálivá bolesť na hrudníku, ktorá sa zvyčajne vyskytuje po jedle
  • Bolesť, ktorá sa pri ležaní alebo predklone zhoršuje
  • Horká alebo kyslá chuť v ústach
  • Sťažené prehĺtanie
  • Pocit na vracanie
  • Grganie


Tieto príznaky sú spôsobené návratom obsahu žalúdka do pažeráka. Sliznica pažeráka je potom dráždená kyslou žalúdočnou šťavou.

Príčiny pálenia záhy

Pálenie záhy nastane, keď sa žalúdočná kyselina dostane do pažeráka. Ten je potom podráždený a vznikne pocit pálenia záhy. Normálne, keď prehĺtate, sa svalový zväzok okolo dna pažeráka (dolného zvierača pažeráka) uvoľní a umožní vám, aby jedlo a tekutina stekali dole do žalúdka. Potom sa sval znovu napne. Pokiaľ tento sval pracuje správne, k pocitu pálenia záhy nedôjde. Ak sa však zvierač pažeráka uvoľní alebo oslabí, môže žalúdočná kyselina vytiecť naspäť do pažeráka (kyslý reflux) a spôsobiť pálenie záhy. Pálenie záhy môže byť horšie, keď sa predkloníte alebo keď ležíte.

Spúšťače pálenia záhy

Pacient s pálením záhy si je často vedomý svojich diétnych chýb a dokáže sám určiť, ktoré potraviny u neho pálenie záhy spôsobí. Najčastejšie medzi tieto patria:

  • Tučné a vyprážané jedlápríčiny pálenie záhy vyprážané jedlo
  • Veľmi korenené jedlá
  • Niektoré druhy ovocia a zeleniny: paradajky, cibuľa ai
  • Niektoré lieky
  • Čerstvé pečivo
  • Alkohol, predovšetkým víno

Kedy navštíviť lekára

Ak trpíte silnou bolesťou alebo tlakom na hrudi, vyhľadajte okamžitú pomoc, najmä ak je kombinovaná s inými príznakmi a symptómami, ako je bolesť v paži alebo čeľusti alebo ťažkosti s dýchaním. Bolesť na hrudníku môže byť príznakom infarktu.

Dohodnite si návštevu svojho lekára, ak:

  1. Sa pálenie záhy objavuje viac ako dvakrát týždenne
  2. Príznaky pretrvávajú aj napriek užívaniu voľne predajných liekov
  3. Máte problémy s prehĺtaním
  4. Máte pretrvávajúcu nevoľnosť alebo zvracanie
  5. Chudnete

Nevhodné potraviny

Niektoré potraviny a nápoje môžu u niektorých ľudí vyvolať pálenie záhy, napríklad:

  • pikantné jedlá
  • cibuľa, cesnak
  • citrusové plody
  • paradajky
  • mastné alebo vyprážané jedlá
  • čokoláda
  • alkohol, sýtené nápoje, káva alebo iné kofeínové nápoje
  • tučné jedlá

Nadváha alebo tehotenstvo tiež môžu zvýšiť riziko vzniku pálenie záhy.

Komplikácie pálenia záhy

Komplikácia, ktorá sa vyskytuje často, je gastroezofageálna refluxná choroba (GERD). Liečba GERD môže vyžadovať lieky na predpis alebo tiež chirurgický zákrok. Pažerákový reflux môže vážne poškodiť pažerák alebo viesť k vzniku prekanceróznych zmien pažeráka zvaným Barrettov pažerák.

Úprava životného štýlu

Táto úprava, správna životospráva, zdravý životný štýl a správanie môže pomôcť predchádzať páleniu záhy. Skúste tieto tipy, ako na to. Niektoré budú vhodné napríklad aj pre Vás a uľaví sa Vám od Vašich ťažkostí. Výsledky sú vždy individuálne, to čo vyhovuje a funguje jednému, naopak nemusí zabrať druhému:

  • Jedzte zdravo, obmedzte príjem tukov
  • Nejedzte 2-3 hodiny pred spaním
  • Nenoste tesné oblečenie
  • Obmedzte zdvíhanie ťažkých vecí
  • Vyhýbajte sa spúšťačom, ako je alkohol, kofeín, korenené jedlá, kyslé jedlá
  • Obmedzte jedlá spôsobujúce nadúvanie
  • Udržiavajte si svoju ideálnu váhu
  • Odporúčame obmedziť fajčenie, ideálne s ním prestať úplne
  • Pravidelne cvičte
  • Jedzte častejšie, po malých porciách

Možno Vás zaujíma: